-->

Resepi Nasi Arab Lamb Kabsa by Faudziyah Haji Ariffin



Untuk 6-7  orang

NASI DAN KAMBING

Bahan A
4 cawan beras brasmati 'PusaGold' Jasmine (cawan penyukat air rice cooker). Beras tidak perlu direndam

Bahan B
1 camca besar 'penuh' minyak sapi Ghee Blend
4 ulas bawang putih (diketuk)
2 biji bawang besar (dihiris)
1 inci halia (dihiris nipis)
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 helai daun bay
2 biji tomato segar
1 camca besar 'penuh' rempah serbuk  Kabsah (rujuk dibawah untuk penyediaan rempah jika hendak buat sendiri) * Saya menggunakan rempah yang saya beli di Mekah

Bahan C
7 cawan air biasa
1 biji cili hijau
1/2 cawan hirisan daun ketumbar
3 keping isi kambing
1/2 kiub pati daging
3 camca kecil 'penuh' garam (Camca KFC)
4 helai daun pandan, dikoyak dan disimpul
sedikit kismis hitam (* saya tambah)

Bahan D
Arang sebesar menumbuk
Aluminium foil


SALSA

Bahan A
1 biji timun (dibuang bahagian tengah dan dipotong kiub)
2 biji bawang besar (dipotong kiub)
10 biji cili padi merah (dihiris nipis)
2 biji cili hijau  (dihiris nipis)
2 biji tomato segar (dipotong kiub)
1 biji lemon (diambil jus nya)
3 camca besar 'penuh' gula putih
sedikit daun ketumbar (dihiris) * Saya Tambah
sedikit garam


REMPAH KABSA

2 sudu teh Jintan manis biji
1 sudu teh Jintan putih biji
2 sudu teh ketumbar biji
10 biji buah pelaga
20 kuntum bunga cengkih
2 batang kulit kayu manis
1 helai daun bay
2 inci halia
Limau Kering
2 sudu besar minyak masak
* Ada lagi 3 bahan tambahan saya akan update apabila saya kenalpasti nya saperti gambar diatas.


Cara-Cara Menyediakan nya: Kat Sini



Resep Populer

Followers